Beograd

Direktno.rs

24. 09. 2021. 13:42 9

Đilas: Projekat metroa je izmenjen da bi se vlast ugradila 2 milijarde evra

Izgubili smo 8 godina na izgradnji beogradskog metroa. Pre 8 godina je bila gotova studija sa dve linije meteroa, bilo je potrebno da se završi još glavni projekat, obezbeđena su bila sredstva evropskih banaka, da se raspiše tender i da počne izgradnja metroa 2016. godine gde bi prva linija od Novog Beograda i Zemuna, pa sve do Ustaničke ulice bila gotova 2020. godine, pa započeta i druga linija od Orlovače pa sve do Mirijeva gotova 2024, a potom bi se uradila i ova treća linija i spajanje preko mosta na Adi i nastavila dalje sa projektovanjem beogradskog metroa, istakao je predsednik Stranke slobode i pravde Dragan Đilas.

- Obično kada pričam o beogradskom metrou, pričam istu priču sa sastanka radne grupe pre 10 godina na kojem je bio profesor Vukan Vučić, na koji je SNS poslala gospodina koji je postavio pitanje njegove biografije i stručnosti, a za sebe rekao da je on radio za metro, odnosno u metrou. Kada ga je profesor Vučić pitao: “Poštovani kolega, za koji ste metro radili?”, pošto je on čovek radio za preko 50 metroa kada su pravljeni u svetu, poštovani kolega je rekao: “Pa za ovaj naš metro iz Krnjače”. Pošto je on živeo u Borči, mislio je da je to radna grupa za izradu još jednog hiper marketa Metro u Beogradu - kazao je predsednik SSP na početku konferencije i dodao:

- Često sam se ovih 10 godina pitao šta se desilo sa ovim čovekom, gde je on danas. Kada sam video konačan predlog ovog naprednjačkog metroa, shvatio sam da je sasvim sigurno taj čovek glavni projektant i osoba koja je najviše uticala da se napravi predlog jednog apsolutno besmislenog, štetnog, preskupog sistema koji nijedan jedini program i sistem saobraćaja u Beogradu neće rešiti.

Đilas je istakao da je juče SSP dala primedbe i sugestije nacrta plana generalne regulacije šinskih sistema za koji je bio otvoren javni uvid, "i pored toga što je zamenik gradonačelnika rekao da do promena neće doći".

- Želim da se zahvalim stručanjacima koji su nam pomogli da naše primedbe budu zasnovane na nauci, na znanju, bez politike, političarenja i sličnog. Zato se zahvaljujem profesoru Vukanu Vučiću i mojim kolegama inžinjerima magistru Mirku Radovancu i doktoru Vladimiru Depolu, kao i ostalim ljudima koji su zajedno sa njima nam pomogli da predamo ove argumentovane primedbe - naglasio je Đilas.

- 2,2 milijarde je bila cena tog celokupnog projekta. Danas imamo cenu od okvirno 6 milijardi, skoro 3 puta više i imamo metro projekat kojim se ruše sva znanja o metroima u svetu, a to je da metro ide kroz delove grada gde ima najviše ljudi, a ne kroz delove grada gde niko ne živi. Da se linije ukrštaju tamo gde ima najviše ljudi, znači u centru grada, a ne negde sa strane. Postavlja se pitanje zašto je bilo ko kada je imao gotovu studiju na kojoj su isto radili strani stručnjaci, komisija na čelu sa profesorom Vučićem, zašto je neko to promenio, zašto nije nastavio po tome da razvija, kada je cela skupština grada Beograda jednoglasno usvojila taj plan metroa? To je jedini put u istoriji te gradske skupštine dok sam bio gradonačelnik da su svi odbornici i vlasti i opozicije glasali za jedan predlog - istakao je Đilas i dodao:

- Odgovor je vrlo jednostavan. Projekat je izmenjen da bi metro prošao kroz oblasti Beograda gde niko ne živi, a da će sutra neke firme bliske ljudima na vlasti ili njihove, graditi desetine hiljada stanova i napraviti ekstraprofit. Projekat je izmenjen da bi prošao kroz Beograd na vodi i šoping mol Galeriju koja drugačije ne može da zaživi i zato da bi se digla cena puta tri da bi neko mogao da se ugradi bar trećinu ili dve milijarde evra. Ne postoji drugo objašnjenje zašto bi neko napravio projekat metroa na ovaj način. Na kraju krajeva, u obrazloženju i piše da ovaj projekat treba da pomogne da se podignu naselja, da počne da se gradi u delovima grada poput Mkiša, Ade huje, Luke Beograd gde danas nema ničeg.

Đilas je dodao da današnja verzija metroa ne pokriva najveći i najnaseljeniji deo Novog Beograda.

- Da stvar bude besmislenija, na Novom Beogradu su ostavljeni bulevari sa razmakom od 30-40 metara da bi metro išao iznad zemlje. Jer gde god možete u svetu - gradite metro iznad zemlje. Zato što kada je ispod zemlje, to je mnogo skuplje. Nama su došli stručnjaci iz Beča, Minhena i Madrida i rekli nemojte slučajno da gradite metro ispod zemlje na Novom Beogradu. To je močvarno zemljište prepuno podzemnih voda. Ako ga ukopavate iznad nivoa podzemnih voda cena je pet puta skuplja, ako ga ukopavate ispod nivoa podzemnih voda cena je devet puta skuplja. Dobijamo metro na Novom Beogradu koji ne pokriva najvažnije delove, koji ne pokriva novu autobusku stanicu i koji će biti u izgradnji i do devet puta skuplji u zavisnosti za kakav ukop bi se sadašnja vlast opredelila.

Predsednik SSP dodaje da su pre 40 godina ljudi iscrtali metro i ostavili mesto za taj metro i sad je neko došao i sve to promenio.

- Druga besmislica je ovaj krak metroa koji kreće iz nečega što nazivaju Železnikom iako je jasno da naselje Železnik je vrlo daleko. Ide kroz Makiško polje, ugrožava vodoizvorišta i onda se popne ovde da bi ipak pokrio žarkovački deo, da bi pokrio Požešku i sav taj deo i onda se spusti na Adu Ciganliju. Pravi metro koji su radili stručnjaci je išao od orlovačkog groblja, tu je bio depo, i pokrivao Labudovo brdo i Vidikovac i ceo ovaj deo Beograda kome sada neko kaže umesto metroa, dobićete tramvaj koji će vas voziti do metroa. Pa jesu li oni građani drugog reda? Oni nemaju prava na metro? - upitao je Đilas.

On je naglasio da metro umesto da ide kroz Prokom, što je jedina šansa da Prokop zaživi, ne prolaze "ni ove dve, ni ona treća linija koja je ucrtana onako rukom", ni ona ne prolazi kroz Prokop.

- Metro uvek gradite tako da prolazi kroz najnaseljeniji deo grada, da i ljudi koji žive i sa leve i sa desne strane imaju pristup. Ovo je jedini metro ja mislim u svetu gde ide linija s jedne strane naselja, a sa druge strane reka. Pa ko će da uđe iz reke? Ribe? U reci nema ljudi, samo te ribe, a i ako poplavi će ući te ribe - istakao je Đilas.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 9

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Fakiri

Zoran Živković [25.03.2024.]




Video dana

Pobednički ples

Anketa

Šta će Partizan uraditi u Evroligi?

Rezultati